Hoe kom je als hartpatiënt door de huidige hitte?
Reinout van den BornHoe kom je als hartpatiënt in een heet appartementencomplex door de huidige hitteperiode? Calos Sour uit Vaals beschrijft zijn leven van dit moment.
Carlos Sour - Terwijl de media de nodige waarschuwingen en het KNMI code oranje (nu code rood – RvdB) hebben uitgegeven, ben ik als hartpatiënt inmiddels goed voorbereid. Werkzaamheden die in huis of op balkon gedaan moesten worden, zijn uiteraard al uitgevoerd vóór de hitte het land binnenkwam. Lichamelijk is het voor mij dezer dagen vooral binnenshuis een uitdaging.

Intussen zucht het gebouw regelmatig onder intense hitte
In de tijd dat ons gebouw werd opgeleverd, was er nauwelijks sprake van intense hitte. De winters waren toen zelfs erg koud en men heeft het gebouw volgens de toen geldende regels energiezuinig gemaakt. Nu bijna vijftig jaar later zucht het hele gebouw regelmatig onder de intense hitte.
Dat merken wij uiteraard ook. De actuele hittegolf heeft onze kamertemperatuur in zeven dagen tijd tot gemiddeld 29 graden doen stijgen. Omdat ons appartement een hoekappartement is, genieten we van een fenomenaal uitzicht tussen ZW en OZO en zien we de zon vanaf maart tot augustus mooi in het oosten opkomen, en vanaf april tot half augustus mooi in het westen ondergaan. Achter ons gebouw, de zuidelijke kant, bevindt zich de Vaalserberg. Die bestaat uitsluitend uit bos en zorgt overdag voor wat verkoeling.
Rust houden
De huidige hittegolf is er een uit een hele reeks en ik weet inmiddels hoe daarmee als hartpatiënt om te gaan. Het motto ‘rust houden’ tijdens de heetste momenten van de dag spreekt voor zich. Daarbuiten geniet ik van de warmte en is het gewoon prachtig om op balkon te zitten en of te fotograferen. Per dag enkele korte momenten afkoelen onder de douche, de kleding eventueel kort spoelen in de wasmachine en meteen weer aantrekken om mijn lichaam koel te houden, zijn nu dagelijkse bezigheden.
De nachten bieden een fijne nachtrust met de balkondeur wagenwijd open, en uiteraard gaat de wekken in deze tijd van het jaar heel vroeg vanwege eventuele lichtende nachtwolken.
Het mooiste zijn de nachten
Het mooiste van zulke hitteperioden zijn toch wel de nachten. Met uitzicht op de noordelijke horizon zie ik duidelijk dat het rondom de langste dag niet meer helemaal donker wordt. Doordat we op grote hoogte wonen, blijft de temperatuur ook in de nacht heel hoog. Eventuele verkoeling komt dan van een zwak warm briesje. Met mijn cameraopstelling alvast opgezet is het tijdens een display van lichtende nachtwolken slechts drie voetstappen om te genieten van een hemels spektakel op het balkon.
De warmte dringt bij iedereen ook diep het lichaam binnen. Voor mij is dit, ondanks alles, een aangename ervaring, want de spieren zijn door het warme weer soepel en dat merk ik vooral tijdens de fietstochten richting centrum en weer terug. Uiteraard breekt het zweet uit tijdens een buitenactiviteit en vooral als je dan weer thuis komt, is het even tanden knarsen, maar de badkamer doet wonderen op zulke momenten.

Het gaat allemaal wat trager
Bij mij gaat alles wat trager tijdens hittegolven. Maar het belangrijkste is dat je psychisch de nodige energie krijgt en dat je zin hebt om leuke dingen te doen.
Ik geniet van het observeren vanaf balkon. Niet alleen het ontstaan van altocumulus en of cumulonimbuswolken blijft fascineren, maar ook de gierzwaluwen die hun acrobatische vliegkunsten laten zien tijdens de maanden mei, juni en juli, om begin augustus dan plots allemaal naar zuidelijke oorden te vertrekken. Het besef dat de gierzwaluwen zijn vertrokken, komt meestal pas dagen later. Je weet dan dat de zomer langzaam op zijn einde loopt.
Gezond verstand en het hoofd koel houden
De media staan bol van hittewaarschuwingen. Die onophoudelijke betutteling is naar mijn idee nergens voor nodig. Gezond verstand en het hoofd koel houden zijn dat wel. Niet meer en niet minder.
De komende dagen komt er nog meer hitte. Gaan we die magische veertig ergens in Nederland opnieuw aantikken of niet? Ik ben daar heel realistisch over. Voor mijn omgeving in ieder geval niet. Vaals ligt namelijk wat te hoog in het Heuvelland en heeft in de voorbije periode een flinke slok water gekregen. Het zou overigens wel een mijlpaal zijn die waarde ergens in Nederland in juni te bereiken.
De gierzwaluwen passen zich aan
Buiten op straat hoor je maar een thema momenteel. Het is heet en het wordt nog heter. Voor ouderen, jonge kinderen en uiteraard de dieren is het soms afzien. Daar let ik sterk op. Zelfs op balkon staat water klaar voor de vogels. Doch een buizerd of een kraaiachtige zal niet snel een adempauze nemen op een balkon. De gierzwaluwen doen dat des te vaker, want zij hebben een nestje gebouwd in de open ruimtes tussen twee etages.
Klimaatverandering een halt toeroepen lukt niet meer. De overheid zou meer op klimaatadaptatie moeten inspelen. Net zoals de vogels dat doen. De gierzwaluw is daar opnieuw een mooi voorbeeld van. Bij te hoge temperaturen vliegen ze enkele uren niet meer en is het tijdelijk stil in de lucht. Dan weet ik dat de temperatuur meestal rond de 35 graden schommelt. Ook de zomer 2026 zit er weer warmpjes bij. Wen er maar aan!
Voeg weerverteller.nl toe aan het startscherm van je telefoon
Mis ook deze verhalen niet:
Wat doet de naderende El Niño met het weer in de komende zomer?
‘Koude blob’ oceaan lijkt direct gevolg van afname kracht AMOC
Volg ons ook op facebook, X, Instagram en Bluesky!
Voor weernieuws uit Vlaanderen kijk op: meteo-weer.be
Jouw foto op Weerverteller.nl?
Stuur je foto naar foto@weerverteller.nl, of via X met de vermelding van @weerverteller










